I’m writing this post in Swedish with an English version at the end.

Det här bilderna har jag gjort för Nina Hermansens bok Baka på 30 minuter. Så mycket goda fantastiska bakverk som Nina bakat och jag sedan gjort bilder av. Nina går upp tidigt som en riktig bagare så där vid kl 03 och bakar samma dag som vi har fotografering. Väldigt imponerande. Jag vill berätta lite om hur boken kom till.

Förläggare Martin och redaktör Annika på bokförlaget Bonnier Fakta ville göra en bok med Nina Hermansen. De kom fram till temat Baka på 30 minuter. De tänkte att jag skulle passa att ta bilderna. Innan vårt första möte (digitalt med förläggare, redaktör, formgivare och Nina och jag) satte jag ihop en pinterestmapp med bilder som vi kunde använda som en första moodboard. Där utgick jag ifrån det jag fått önskan om från förlaget om en delvis somrig känsla med några utomhusbilder och det som jag tyckte kändes inspirerande att göra. Det är väldigt bra att beskriva stilen och känslan man vill åt i bilder när det är bilder som ska göras. Det blir så mycket tydligare än i text. Nina och förlaget gillade moodboarden, men jag och Nina gjorde lite tillägg innan vi kom igång med fotograferingarna. Nina ville gärna att hennes rivigare sida skulle komma fram och att boken inte skulle kännas för ljuv och gullig. Detta ville även gärna jag. Det går att se moodboard på Pinterest här, men som sagt detta var inte exakt hur boken blev utan en känsla att diskutera utifrån och att lägga till Nina till. Det är också idéer till kompositioner och styling i dessa bilder.

Jag tycker också det är bra att bestämma sig för några få färger som kan återkomma i en bok för att den ska hänga ihop. Eftersom Ninas favoritfärger är gul och röd så blev det gul och röd. Vi har också lagt till mycket svart för det lite rivigare och Ninas många djurmönstrade kläder och tatueringar bidrar också till den riviga, fartiga känslan. Det var också viktigt att Nina syntes på bild lite här och där. Det blir mer personligt och roligare bilder och Nina har många följare som känner igen henne från Instagram, blogg och Facebook. Det är en väldigt bra detalj att ta till också ifall bilden känns som den saknar något. Då kan man t ex sträcka in en hand, kan ibland också vara en snyggt skrynklig servett, eller någon råvara, eller en blomma, lite smulor eller kladd osv för att bilden ska kännas rätt.

Med färgerna så går det förstås inte att hålla sig helt till de två utvalda eftersom det finns mycket annat som kommer med i bild som t ex bakverken, grönt gräs, blåbär, blå jeans. Så det behöver inte vara det i varje bild men till större delen kan man försöka. Det är också bra att inte alla bilder är exakt lika, det ska ju vara lite levande också. Ett tips när man gör en bok är att lägga upp alla bilder bredvid varandra för att se hur de hänger ihop och vilka bilder som saknas för att få ihop boken. Varje bild ska ju vara bra i sig, men helheten är också väldigt viktig. 

Boken skulle också förmedla hur lätt det kan vara att baka goda bakverk. Inspirerande, gott, snabbt och enkelt. Vi funderade på hur vi skulle visa det, men tillslut förstod vi att det ser man på bakverken. Bakverken ser enkla ut, ingen komplicerad dekoration, inga perfekta bakverk. Bara goda och enkla. Vi ville också ha en del bilder i själva fikasituationen så det framkom att bakningen var kort och fikastunden lång. Det är också alltid trevligt att se bilder där det bakas för att det ska kännas extra verkligt och gott. Väldigt viktigt alltid att det ser gott ut tycker jag!

För att få lite fina utomhusbilder för de somriga bilderna var vi ett par gånger ute på landet utanför Enköping hos Ninas svärföräldrar, vi var också i Ninas husvagn. Vi såg också till att börja fotograferingarna i slutet av sommaren. Sen försatte de och vi tog de sista bilderna i februari. Annars tog vi de flesta bilderna hemma hos Nina. Jag har massor av bakgrunder/underlag i min studio som jag samlat på mig. Och mycket rekvisita. Så jag packade bilen full med passande rekvisita, bakgrunder och kamerautrustning och tog mig till Nina i Enköping. Även Nina har förstås rekvisita som vi också använde t ex många fina tesilar för florsockersprinklande. Vi tog några kompletterande bilder i min studio. Då kom Nina körande från Enköping till min studio i Uppsala med bakverken.

Jag brukar ha som mål att hinna åtta receptbilder per dag. Det behövs också tid att göra kringbilder och omslagsbild. Det är ofta många turer fram och tillbaka med omslagsbilden. Det är många som är med och tycker. Det är ju egentligen den viktigaste bilden i boken. Den ska vara tilltalande, tydlig och fånga känslan i boken. Tillslut bestämde vi (alla väldigt många som bestämmer om omslaget) oss för en bild som vi redan tagit som receptbild. 

När alla bilder är fotograferade är det dags att jobba med bilderna i photoshop för att allt ska se sitt bästa, godaste, mest inspirerande ut. Här är det också viktigt att bilderna hänger ihop i färgtemperatur, färgmättnad, ljushet, kontrast osv. Så även i detta steg är det viktigt att titta på alla bilder samtidigt. Jag brukar också vilja se hur formgivaren placerat bilderna i boken. Om vissa är på samma uppslag är det extra viktigt att man ser att de bilderna funkar ihop. Formgivaren har fått ofixade skissbilder av mig som kan ändras en del i efterarbetet i photoshop. När allt detta är klart skickar jag bilderna till repron som sätter ihop allt till ett dokument till tryckeriet och ser till att bilderna blir som jag önskar bilderna i tryck. Jag får också se provutskrifter för att kommentera om något ska justeras. Sen går det till tryck.

Det är väldigt mycket mer än detta när man gör en bok, men det här är till stor del fotografens del, min del. 

Shorter English version:

These are images I made for a book about baking really quick. Only 30 minutes from start to finish at the most. Nina Hermansen did the baking. Almost all of it early in the morning, almost still night just like a baker, on the day of the photoshoot. I’ve set the style of the book with lots of input from Nina and wishes from the publisher of course. I love that part of making a book, getting to decide the overall feeling of it and then making the images in that style. The book is still only in Swedish but we hope for it to be translated and spread over the world.